no-img
سامنتا

آموزش ساخت بازی دو بعدی (جلسه ی اول)

یادگیری
تمرین
آینده سازی

سامنتا
دانلودهای ویژه
اطلاعیه های سایت

ادامه مطلب

آموزش ساخت بازی دو بعدی (جلسه ی اول)
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
شهریور ۲۳, ۱۳۹۵
دانلود آموزش های فارسی رایگان در کانال سامنتا

آموزش ساخت بازی دو بعدی (جلسه ی اول)


برای دیدن جزئیات تمام جلسه های این دوره اینجا کلیک کنید .

آموزش ویدیوئی این قسمت به درخواست دوستان تهیه شد و آپلود شد هم اکنون میتوانید از زیر نسخه ی دمو ویدیوی آموزشی را مشاهده کنید و سپس آموزش را بطور کامل خرید فرمائید 

show-icon حجم کل فایل ها : ۳۵ مگابایت در دو پارت ویدیوئی
show-icon مدت زمان آموزش : ۲۰ دقیقه

نسخه ی پیش نمایش ویدیو آموزش قسمت اول

 

 

سلام دوستان

امروز قصد دارم یک سری آموزش پروژه محور برای شروع در کمترین زمان ممکن رو برای شما آماده کنم  . ممکنه این آموزش در چند درس جداگانه باشه و هر سری یک مفهوم جدید با ادامه ی ساخت پروژه ی قبلی را آموزش دهیم . در نهایت یک بازی دو بعدی ساخته شده است !

قبلا نحوه ی کار با محیط یونیتی را توضیح دادیم و اینجا با فرض اینکه شما با محیط یونیتی آشنایی دارید کار را ادامه میدهیم . 

بنده عباس نیکزاد ، توسعه دهنده و بازی ساز اندروید در این آموزش در خدمت شما هستم .

یونیتی را باز کنید و یک پروژه ی دو بعدی جدید در مکان دلخواه و با نام دلخواه ایجاد کنید 

اضافه کردن Background به بازی 

اولین بک گراند بازی شما که ایستا خواهد بود تصویر زیر هست ( توجه کنید که برای دیدن اندازه ی اصلی تصویر روی آن راست کلیک و open new window را بزنید)

ساخت بازی دو بعدی در یونیتی

یک پوشه ی جدیدی در یونیتی باز کنید به نام sprites و تصویر بالا را که ذخیره کردید درون این پوشه درگ کنید 

فعلا نگران تنظیمات آن نباشید 

در یونیتی یک sprite جدیدی ایجاد کنید 

اسپرایت جدید

Sprite چیست ؟ 

بطور کلی ، به تصاویری که در بازی های دوبعدی درون صحنه هستند Sprite گفته میشود و در نهایت اشیای یونیتی برای بازی های دو بعدی حساب میشوند . 

اضافه کردن texture  به Sprite 

ما قصد داریم sprite رو برای شما نشون بدیم . مطمئن شوید “New Sprite” را انتخاب کردید (همونی که بالا درست کردیم) . و به تب inspector رفته و background را برای sprite تنظیم کنید . طبق تصویر زیر عمل کنید 

تنظیمات sprite در یونیتی 

باید روی دایره ی کوچک مقابل sprite کلیک کنید تا پنجره ی انتخاب بک گراند برای شما نمایش داده بشه . 

شما میتونید ببینید که sprite های دیگری اینجا هست . اینها تصویرهای پیشفرضی هستند که توسط uGUI  استفاده شده اند ( سیستم Ui یونیتی) .

خب ، حالا ما یه sprite با بک گراند آسمان و ابر داریم . اگه فکر میکنید کمی پیچیده شده شما میتونید تصویر background رو از تب project به داخل صحنه درگ کنید . این کار دقیقا کارهای بالا رو بطور خودکار انجام میده یعنی sprite ای ساخته میشه با بک گراند اون تصویر . !

بیایید صحنه  رو سازماندهی کنیم 

در تب Hierarchy بروید و New Sprite رو انتخاب کنید . نام اون رو به Background1 عوض کنید یا هر اسمی که دوس دارید .

در تب Hierachy با کلیک کردن روی دکمه ی create میتونید یک شی خالی درست کنید برای دسته بندی اشیای خودتون . برای اینکار روی Create Empty در منوی باز شده کلیک کنید . نام آنرا به Level تغییر دهید و Background1 را به درون آن درگ کنید . position آنرا به (۰,۰,۰) تغییر دهید . 

آموزش ساخت بازی دو بعدی در یونیتی

یک تمرین سریع : background را duplicate کنید و در موقعیت (20, 0, 0) قرار دهید . به نظر میرسد بطور خوبی با sprite اولی فیت شده است 

نکته : برای duplicate کردن یک شی ، بعد از انتخاب کردن اون  ctrl + d  رو بزنید تا یک کپی از اون ساخته بشه . 

بازی سازی دوبعدی در یونیتی

Layer های مربوط به Sprite ها 

ما درون دنیای دو بعدی بازی طراحی میکنیم پس تصاویر همگی در یک عمق نمایش داده میشود و همینطور ما نمیتوانیم بفهمیم که کدام تصویر بالاتر و کدام تصویر زیر آن قرار دارد ( ترتیب قرار گیری تصاویر روی هم دیگر).

برای حل این مشکل از لایه های یونیتی استفاده میکنیم 

layer یا لایه برای sprite ها تعیین میکند که دقیقا کدام تصویر بالا هست و کدام تصویر زیر تصویر فعلی قرار دارد . 

در یونیتی ، ما میتوانیم با تغییر مقدار Z نیز تعیین کنیم کدامم sprite پایین تر و بالاتر هست و به ترتیب z آنها را جابجا کنیم و این دقیقا همین کاری بود که در نسخه های قبل تر یونیتی انجام میشد (نسخه های زیر ۵) 

ولی اکنون با وجود یونیتی نسخه ی ۵ و بالاتر ما باید از layer ها استفاده کنیم و شیوه ی سنتی را رها کنیم .

درون inspector یک کامپوننت به نام Sprite Renderer وجود دارد . یک فیلد به نام Sprite Layer وجود دارد که بصورت پیش فرض مقدار Default را دارد ، اگر روی آن  کلیک کنید لیستی مشابه زیر برای شما باز خواهد شد : 

آموزش بازی سازی دو بعدی در یونیتی

و اگر Add Sorting Layer را انتخاب کنید میتوانید به تعداد نامحدودی لایه به بازی خود اضافه کنید 

در تصویر زیر روی + کلیک کنید 

اضافه کردن لایه به بازی در یونیتی

لایه ی Background  را برای اسپریت background خودتان انتخاب کنید . 

تنظیم لایه یه اسپریت در یونیتی

اضافه کردن عناصر پس زمینه 

همانطور که میدانید این عناصر ارتباطی در گیم پلی اصلی بازی ندارند ولی تاثیر بصری فوق العاده ای روی صحنه ما دارند . 

اضافه کردن پس زمینه در یونیتی(تصویر را ذخیره کنید)

همانطور که میبینید ما دو تکه ی مجزا در تصویر داریم . این تصویر مثال خوبی هم برای آموزش برش sprite ها توسط ابزارهای یونیتی خواهد بود . 

ساخت دو sprite از یک فایل تصویری 

  • تصویر را درون یونیتی و در پوشه ی Sprites وارد کنید
  • تصویر را انتخاب کنید و تب inspector آنرا مشاهده کنید
  • Sprite Mode  را به  Multiple تغییر دهید 
  • روی دکمه ی Sprite Editor کلیک کنید 

 

ساخت اسپریت شیت در یونیتی

در پنجره ی جدید (Sprite Editor) شما میتوانید یک مربع با درگ کردن درست کنید که هر قسمت از تصویر را که میخواهید تکه تکه شود درون آن قرار دهید 

sprite editor در یونیتی

نام تکه هایی که ساخته شده است  platform1 و platform2  میباشد و در زیر platform اصلی که همان sprite ما بود قرار گرفته اند. 

 

sprite_editor_result

اضافه کردن Sprite ها به صحنه در یونیتی 

این کار را میتوانید به دو روش مختلف انجام دهید . یکی اینکه sprite جدیدی بسازید و در inspector از قسمت sprite هر  تصویر یا sprite دیگری که دوس دارید نمایش دهید را به آن اختصاص دهید ، روش دوم هم بسیار ساده هست . تصاویری که دوست دارید را به صحنه درگ کنید بصورت اتوماتیک sprite سازی میشود . 

platform1 و platform2 را که ساختیم یک به یک به صفحه درگ کنید 

Sprite Layer آنها را به Platforms تغییر دهید 

آنها را به داخل یک gameobject خالی به نام Middleground  انتقال دهید 

adding_platforms

به همین راحتی ! شما صحنه ای ساختید

Prefab ها در یونیتی 

اگر میخواهید چیزهایی که در صحنه ساختید را بصورت prefab بسازید آنها را به درون پوشه ی prefabs درگ کنید تصویر زیر را ببینید

ساخت prefab در یونیتی

شما یک prefab از شی درون بازی خودتان درست کردید 

prefab ها شی ها را به همین شکلی که هست ذخیره میکند (به همراه صدا ، تصویر ، اسکریپت و …) . پس prefab ها امکان اجازه ی مجدد از یک شی در یک صحنه ی دیگر را بسیار ساده کرده است کافیست درگ کنید . ضمنا" شما میتوانید همین prefab را کپی کنید و در یک صحنه ی دیگر در یک بازی دیگر نیز اضافه کنید همان مکانیسم را آنجا نیز خواهد داشت . 

وقتی از یک َشی درون صحنه ی prefab میسازیم یک منو به inspector آن اضافه میشود . این منوی جدید شامل سه دکمه ی زیر هست 

منوی prefab در یونیتی

وقتی تغییراتی را روی یک شی که prefab آن نیز موجود هست  انجام میدهیم . برای اینکه تغییرات روی کل prefab اعمال شود باید از منوی prefab گزینه ی apply را بزنیم 

همانطور که گفتیم Prefab ها کاربرد مجدد اشیا بازی را بسیار آسان میکند و با یک درگ کردن ساده تمام خصوصیات آن نیز به همراه آن به صحنه ی بازی ما اضافه میشود 

با این کار شما platform های جدیدی دارید که میتوانید برای هر کدام خصوصیات جدایی مانند سایز و … تعریف کنید . 

شما میتواند کمی به Background یا Foreground نیز اضافه کنید . توجه کنید که Background و Foreground و Middleground  همگی اسم های پوشه هستند . 

شما با تغییر Order In Layer اشیا میتوانید آنها را به زیر یا روی هم دیگر ببرید 

برای platform مققدار -۱۰ را به کار ببرید و حتی میتوانید این عدد را به نسبت دلخواه تغییر دهید تا پلتفرم جدیدی که ساخته اید کاملا در پشت دیده شود تصویر زیر را ببینید 

آموزش بازی سازی دو بعدی در یونیتی

شاید الان این کار زیاد جالب نباشد ولی در آینده که بخواهید بازی هایی طراحی کنید که حس زنده بودن و پویا بودن را القا میکند ، این ترفند به درد شما میخورد

 در نهایت مطمئن شوید که در قسمت Inspector دوربین پروژه ی شما مقدار Projection را روی Orthographic قرار دادید . توجه کنید که Orthographic دوربین را به حالت دو بعدی در میاورد . 

موفق باشید

 



درباره نویسنده

تیم سامنتا 72 نوشته در سامنتا دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


10 پاسخ به “آموزش ساخت بازی دو بعدی (جلسه ی اول)”

  1. […] قسمت اول از آموزش ساخت بازی دو بعدی در یونیتی پس زمینه برای بازی اضافه کردیم و کارهایی روی صحنه […]

  2. علی پور گفت:

    ضمن  تبریک عید غدیر از مطالب آموزشی عالیتون تشکر ویژه دارم آقای نیکزاد 

    موفق باشید 

  3. دانیال گفت:

    دقیقا کجا پوشه spritevدرست کنیم و یعنی چی درگ کنیم

    • فرض این آموزش بر این بوده که شما با یونیتی آشنایی قبلی دارید ساخت پوشه کاری نداره شما باید در قسمت پروژه که پوشه بندی های بازی شما هست یک پوشه ی جدید بسازید و تمام محتویات رو از هر جای ویندوز مثلا از دسکتاپ درگ کنید داخلش یعنی با ماوس بکشید و بندازید درون اون پوشه به صورت خودکار کپی میشه درون یونیتی 

  4. علی گفت:

    سلام من علاقه به یادگیری بازی ها دارم آیا با ادامه دادن مطالب آموزشی شما موفق می شوم

  5. عادل،، گفت:

    سلام

    جهت تکمیل پروژه خودم نیاز به دونفر بازی ساز یونیتی دارم، خودم هم کار با یونیتی و هم برنامه نویسی بلدم ولی چون پروژه سنگینی است نیاز به همکاری با عزیزان دارم.

    electtrip@gmail.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *